انواع سیستم توزین نوار نقاله مدرن  نیز با نام‌های زیادی شناخته می‌شوند. این نام‌ها شامل ترازوی نوار نقاله (Conveyor Scale)، ترازوی تسمه نقاله (Belt Scale)، ترازوی دینامیکی و باسکول حرکتی می باشند. سیستم توزین نوار نقاله امروزی شامل یک قاب توزین و لودسل و یک سنسور حرکت برای تشخیص سرعت نوار نقاله و مدار پردازنده مرکزی است.

قاب توزین به طور معمول به صورت بخش كوتاهی از كانال فولادی با اعضای متقاطع و یک و یا چند مجموعه رولر بر روی آیدلرهایی ساخته گردیده است كه به طور خاص برای برنامه‌های توزین طراحی شده‌ است. قاب توزین در قسمتی از نقاله که جدا شده است نصب می‌گردد. سیستم‌های توزین نوار نقاله امروزی که در صنایع سنگین مانند: زغال سنگ، مواد معدنی و سنگ آهن استفاده می‌شوند از فناوری لودسلها استفاده می‌کنند.

یک لودسل در اصل وزن مواد را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند. برای محاسبه سرعت جریان جرم و سیگنال الکتریکی لودسل با یک سیگنال الکتریکی از یک سنسور سرعت تسمه، در دستگاهی که به انتگرال گیر (Integrator) معروف می باشد، ترکیب می‌شود. انتگرال گیر PLC یا میکروپروسسور، نوعی مدار به همراه پردازنده برای محاسبات وزن در سیستم‌های توزین تسمه نقاله است.

با دانستن وزن جرم و سرعت تسمه نیز می‌توان وزن مواد را محاسبه کرده و به طور معمول با واحد تن در ساعت یا کیلوگرم در متر بیان نمود. کل وزن اعمال شده که در مدت زمان معینی منتقل می‌شود نیز قابل محاسبه است.

در هنگام انتخاب سیستم‌های توزین تسمه نقاله‌ای باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود. انواع مختلفی از این نوع سیستم‌ها وجود دارند که مشخصات موادی که باید وزن گردند و شرایط کار تعیین می‌کند که مناسب‌ترین پیکربندی کدام می باشد.

سیستم توزین نوارنقاله در اکثر کارخانجات و صنایع بزرگ و معادن جهت اندازه گیری مواد فله عبوری بصورت پیوسته و درحال عبور (دینامیک) مورد استفاده قرار می گیرد، و هدف آن تعیین مقدار مواد عبوری و کنترل اجرای بهینه فرآیند تولید نیز است.

سیستم توزین نوار نقاله در صنایع پتروشیمی، فولاد، مس، کارخانجات سیمان، گچ، زغال سنگ، قند و شکر و معادن سنگ آهن، سرب، طلا، ماسه شویی ها و …. کاربرد دارد.

کارکرد سیستم توزین نوار نقاله

دامنه کارکرد سیستم توزین نوار نقاله ترکیبی از فرآیند مهندسی توسط اجزای با کیفیت و دانش فنی عملی را برای ساخت یک ترازوی دقیق نیز ترکیب می‌کند که از دقت بی نظیری در طول روز، ماه و سال برخوردار می باشد و می‌تواند به مدت زیادی وظیفه توزین مواد را انجام دهد.  

در توزین نوار نقاله نسبت وزن موارد عبوری به وزن نوار اهمیت دارد و بر دقت سیستم تاثیرگذار می باشد. اگر این نسبت کم باشد دقت سیستم کاهش می یابد زیرا وزن خوانده شده توسط لودسلها بیشتر وزن بلت است تا مواد و هر چه این نسبت بیشتر باشد سیستم از دقت بهتری برخوردار می باشد.

اهداف سیستم توزین نوار نقاله شامل:

1-کنترل و موازنه جرم در صنایع بزرگ

2-نظارت کامل بر فرایند تولید

3-مشخص نمودن راندمان تولید

4-کنترل و حسابرسی صنعتی محصول تولید شده و یا مواد اولیه خریداری شده