اگر درباره بینایی ماشین مطالعه کره باشید، می‌دانید که کاربرد‌های آن فقط به کارخانه‌ها و خط‌های تولید محدود نمی‌شود. امروزه نیز در بسیاری از کاربرد‌های روزانه با محصولات این حوزه درگیر می باشیم. یکی از این حوزه‌ها که تأثیر زیادی در کنترل عبور و مرور خودرو‌‌ها داشته است، دوربین پلاک خوان می باشد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع دوربین‌های صنعتی پلاک‌خوان و راهنمای خریدی جامع برای آن‌ها صحبت کنیم.

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد کاربرد‌های دوربین پلاک خوان را محدود به مواردی مانند دوربین‌های طرح ترافیک و دوربین‌های جاده‌ای بدانید. اما در واقعیت کاربرد‌های وسیع‌تری برای این دوربین‌ها وجود دارد که در اینجا می‌خواهیم درباره آن‌ها صحبت نمائیم. اما اگر بخواهیم خیلی کوتاه به مواردی اشاره کنیم که شما بتوانید برای خرید دوربین پلاک خوان از آن استفاده نمائید، می‌توان به سامانه‌های کنترل دسترسی، مسیرهای سرعت بالا امثال: عوارضی آزادراه و جرائم رانندگی و ایستگاه بازرسی اشاره نمود.

نکته ای هم که ممکن است در قیمت دوربین پلاک خوان یا نوع آن مهم باشد، تطبیق آن با معیار‌های محلی می باشد. مثلاً ممکن است اندازه پلاک یا حروفی که در ایران استفاده می‌گردد با کشور‌های دیگر متفاوت باشد. این مسئله باید در هنگام تهیه یا خرید دوربین پلاک خوان مد‌نظر قرار گیرد. در اروپا نیز برای پلاک‌ها در یک خط جاده، وضوح 1000 × 800 پیکسل توصیه می‌گردد. این ارقام برای ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و چین، به‌وضوح 2000 × 1600 پیکسل در هر خط افزایش می‌یابد. علاوه بر این، بسته به خصوصیات پلاک، در اروپا دوربین سیاه‌وسفید با نور IR  و در خاورمیانه و چین، دوربین رنگی با نور سفید، مفید خواهد بود.

دوربین پلاک خوان چیست

ANPR (تشخیص خودکار شماره پلاک) و LPR (تشخیص پلاک) از جمله فناوری‌های بینایی ماشین و هوش مصنوعی می باشند که اکنون در بسیاری از حوزه‌های ترافیکی به کار می‌روند. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، این کاربردها، شامل سامانه‌های کنترل دسترسی، مسیرهای سرعت بالا مانند عوارضی آزادراه و جرائم رانندگی و ایستگاه بازرسی هستند. دوربین‌های صنعتی به‌خاطر به لحظه (real-time) بودنشان، بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. در صورت ترکیب با سنسور مناسب نیز آن‌ها قادرند تا حساسیت لازم برای ثبت تصاویر باکیفیت را در زمان اکسپوژر کوتاه فراهم نمایند.

دوربین مداربسته پلاک خوان نیز باتوجه‌به فناوری‌های که دارند مدل‌ها و امکانات مناسبی را به شما ارائه می‌دهند. شما باید با‌توجه‌به نیاز و کارایی مورد انتظار خود، یکی از مدل‌ها را انتخاب کرده و خانه یا محیط کسب‌وکار خود را ایمن کنید.

کلیه فعالیت های شرکت نیک توزین مطابق با استانداردهای ایران – اروپا می باشد و ما محصولات خود را مطابق با استانداردهای بین المللی ارائه و  تضمین می نمائیم. این تعهد به منظور توسعه یک فرآیند پیوسته موجب ارائه خدمات بهتر به مشتریان می گردد.